Followers

Thursday 18 April 2013

Jangan Melawan

Assalamualaikum w.b.t.
Hari ni aku teringin nak ceritakan satu kisah benar sebenar-benarnya. Kisah ni berlaku kat diri aku hari ni jugak. Pengalaman ni memberi aku pelajaran yang sangat berguna meskipun kisah ni tak seronok pun untuk dibaca apatah lagi nak dishare kat pengetahuan umum. Luka kecil je pun, tapi luka ni memberi aku seribu satu pengajaran untuk aku. Kisahnya macam ni.

Biasalah orang kampung, kerja menebas belukar ni memang dah kebiasaan. Aku orang kampung tak de nak merayau ke Mid Valley ke, Sunway Pyramid ke macam budak bandar, bebas sebebas-bebasnya. Dek menunggu kemasukan ke program ijazah, dan untuk mengisi masa lapang aku, aku menebas la. Mak dan Ayah ke Seremban kerana ada hal yang nak diselesaikan. Hal apa? Biarlah rahsia. Ececeh,dah mcm Dato' Siti pulak kan? Haa,sambung balik cerita aku menebas tadi. Tebas punya tebas sampai dah tumpul mata parang tu. Masa tu pun ayah aku baru balik dari Seremban, jadi apa lagi? Aku mintak ayah asahkan parang sebab dia memanglah mahir bab mengasah parang ni. Lagipun orang lama kan,mesti lah pandai asah parang. Jadi ayah pun asah lah parang tu sampai betul-betul tajam. Ayah pesan "Ni tajam ni, hati-hati menebas". Aku yang merasa diri aku pro sangat bab menebas ni pun cakap laa. "Ahh,biasa menebas, takde apa-apa lah yah,". Seingat aku tadi aku cakap secara sinis. Tak terfikir pun akan jadi apa-apa.

So, aku sambung balik menebas belukar yang penuh dengan pokok senduduk tu. Tiba-tiba parang yang aku hayun hinggap kat kaki aku. Hasilnya, kaki aku berdarah. Luka sikit. Astaghfirullah, aku tiba-tiba terdetik pesanan ayah supaya berhati-hati. Aku rasa menyesal bila dah jadi macam ni, mungkin Tuhan nak tunjuk kat aku balasan berlagak dengan ibu bapa.

Ini baru sikit. Aku teringat cerita ayah yang mana ada seorang budak kampung aku menumbuk ayahnya sendiri. Anak-anak sekarang memang berani. Tak hormat langsung dengan ibu bapa diorang. Ikut an bangang kawan-kawan, pantang nampak kawan-kawan merokok, dia pun nak merokok. Tak pernah fikir pasal mak ayah yang letih cari rezeki nak besarkan diorang. Jadi pengajaran dalam cerita aku ni adalah:

Yang pertama, hargailah ibu bapa korang. Mungkin hari ni korang boleh hidup dengan diorang tapi esok adalah sesuatu yang belum pasti lagi. Jadikan hari mereka sentiasa ceria bersama korang. Yang kedua, jangan menyusahkan ibu bapa korang kalau korang tak boleh menyenangkan diorang. Yang ketiga, jangan berlagak kalau korang lagi hebat dari ibu bapa korang. Ingat satu benda, korang hebat sekalipun, asal korang tetap dari mak ayah korang. Ok?



No comments:

Post a Comment