Followers

Monday 19 May 2014

Air Terjun Gunung Ledang

Assalamualaikum

Masa musim kemarau dulu aktiviti yang paling best adalah berendam dalam jeram. Al maklumlah cuaca yang panas melampau itu je la aktiviti yang boleh meredakan kepanasan. Jadi penulis dan kawan-kawan sepakat untuk berkelah di Gunung Ledang. Kalau dari Chinchin, Melaka, perjalanan mengambil masa lebih kurang setengah jam sahaja. Kami tapau je makanan di Tangkak sebab nak kejar masa, Lebih kurang jam 2 petang kami bertolak dari Chinchin Melaka dan sampai lebih kurang 2.40 petang.

Hari Ahad kami sangkakan tak ramai orang mandi manda ternyata sangkaan kami meleset, jeram penuh dengan pengunjung. Ahad selalunya hari bekerja bagi rakyat Johor, tapi pengunjung dari negeri lain berpusu-pusu ke sana. Terus kami mendirikan solat Zuhur secara berjemaah. Mandi-mandi jugak kan, tapi kewajipan kepada Sang Pencipta jangan pula dilupakan. Selesai je mandi apa lagi terus kami tukar baju dan bersedia untuk berendam.

Di sebabkan ramai pengunjung, kami terus pergi ke puncak air terjun, kata Hanif kawan penulis bahagian atas ada kolam yang dalam, jadi kami terus pergi bahagian atas jeram. Hasilnya, ternyata berbaloi dengan penat lelah kami setelah 10 minit berjalan menuju ke puncak. Airnya dalam, walaupun agak crowded, tapi puas hati.




Tangga untuk ke puncak ada disediakan untuk kemudahan pengunjung. Keindahan air terjun menambah lagi keseronokkan dan ketenangan melihat pemandangan di sekitar jeram.



Pemandangan dari atas memang sangat awesome dan menenangkan pengunjung.







Kami mandi sampai hari petang. Sempat jugak kami bergambar sebagai kenangan sepanjang berada kat situ. Bagi yang suka bergambar, pemandangan kat sini memang cantik untuk dinikmati. Malangnya di hujung trip, hujan lebat mencurah-curah. Hujan rahmat agaknya. Al-maklumlah dah lama tak hujan dan yang paling best helmet penulis bertakung dengan air hujan. Gempak beb!!
Wassalam, semoga korang sampai kat sini dan enjoy.

No comments:

Post a Comment