Followers

Saturday 17 May 2014

Perkahwinan di usia emas

Assalamualaikum w.b.t.

Hari ni penulis tertarik untuk berkongsi pendapat dengan pembaca semua. Mengenai kahwin di usia emas, ya, usia emas mendirikan rumah tangga. Penulis tertarik sebab apa? Ceritanya lebih kurang begini, macam biasalah, main facebook punya fasal. Terjumpa pulak post pasal Mak Mah kahwin lagi. Kepada Mak Mah selamat pengantin baru di ucapkan. Sajalah penulis baca komen-komen post tu, tetiba ada jugak rupanya yang heboh kondem Mak Mah bernikah lagi. Dahlah kaum hawa, komennya macam tak pakai otak, macam mintak kontroversi pulak bila komen mcm tu. Nak tau apa komen dia? Macam ni komennya : "Da tua bangka pun ada nafsu jugak nak kahwin ke?hahaha"

Bagi penulis, kata-kata tu sangat kurang ajar dan layak diberi penampar 5 bintang. Yang pertama, siapa anda untuk mengkritik amalan sunnah Rasulullah? Bukankah Islam menyuruh umatnya mendirikan rumah tangga jika berkemampuan? Fikirkan jika anda berada di tempat Mak Mah orang dok kritik anda, apa yang anda rasakan? Sakitnya hati siapa yang tahu. Adakah perkahwinan itu hanyalah berlandaskan nafsu semata-mata dan jika anda sebagai anak, mampukah anda memberi kebahagiaan sebagaimana suami membahagiakan isteri? There's a limit you can put your love towards your mommy sis.

Yang kedua, sebagai anak tanya diri anda, adakah anda sentiasa ada bersama ibu atau bapa anda jika mereka keseorangan? Tambahan pula, jika parent anda yang tinggal hanya ayah anda, adakah anda sentiasa menjaga makan pakai mereka? Belum tentu anda mampu, so why not let them married? They have their own path too. Let them choose their path. Apa hak kita sebagai anak nak halang perkahwinan mereka? Dari mereka buat yang bukan-bukan lebih baik biarkan sahaja mereka berkahwin. Lagipun kita sebagai anak bukan boleh berkepit dengan parent 24 jam kan? Nak-nak pulak yang bekerja jauh dari kampung halaman tu, siapa yang nak jaga ibu atau bapa anda tu melainkan ada mereka ada pasangan masing-masing.

Yang ketiga, persoalan jodoh. Ya, persoalan jodoh yang dah ditentukan oleh Tuhan, dah jodoh mereka biarkanlah mereka berkahwin. Persoalan sejarah lama tu tolak tepilah. Apa lagi yang nak dikenang, yang dah pergi tu biarkan berlalu. Biarkan itu semua jadi lipatan sejarah, tak usah dikenang nilai sentimental bagai bab bab kahwin ni. Jangan disebabkan nilai sentimental tu kita jadi derhaka pulak dengan ibu atau bapa kita. Bukan apa, penulis pernah je jumpa yang tinggalkan ayah disebabkan sayang arwah ibu. Jika sayang bukan itu caranya. Menghalang perkahwinan bapa anda bukanlah suatu langkah yang bijak tetapi langkah bangang yang diambil oleh anda. Sebab apa, yang menyara dan membesarkan anda adalah keringat ayah anda, memang tak di nafikan syurga itu dibawah telapak kaki ibu, tapi ayah juga penting. Ingat tu.

wassalam.

No comments:

Post a Comment