Followers

Sunday 20 January 2013

Jom kita berfikir rakyat Malaysia!!

Assalamualaikum pembaca n follower blog "Fikri Basir". Penulis dah lama ingin sangat post sesuatu yg baru tapi alangkah kecewanya penulis ketandusan idea dan ape yg penulis taip sumenye jadi draft je. Haha,ape nak buat kan? Hari ni penulis nak ajak anda semua berfikir mengenai hidup kita yang bermasyarakat. Jom kita tengok situasi ni.

#Situasi 1.

Proses untuk menjeruk rebung adalah dengan merendam rebung yang telah dihiris ke dalam air basuhan beras. Ni utk mengelakkan rebung menjadi masam dan hitam, jadi rebung mesti direndam dalam air beras utk mengekalkan rebung yang putih dan tahan lama. Korang pown buat jeruk rebung dan menjual ke kedai runcit org melayu. Masalahnya rebung tu kalau tak tukar airnya 3-4 hari sekali rebung akan hitam sedikit. Jadi selepas seminggu korang datang untuk melihat samaada rebung yg korang hantar dah habis dijual atau tidak, tapi tuan kedai marah dan mengembalikan rebung korang disebabkan sudah hitam kerana tidak ditukar airnya. Tuan kedai marah seakan-akan korang menipunya walhal salah dia sebab tak tukar air.

#Situasi 2

Korang sedang menunggang motosikal utk pulang ke rumah. Korang cuba utk memotong sebuah kereta yg dipandu perlahan tapi pemandu kereta tu terus memecut kereta mereka seakan-akan tidak mahu korang memotong mereka. Apabila korang tak jadi memotong dia kembali perlahan dan korang cuba memotong kembali, dan pemandu tu terus memecut.

#Situasi 3

korang berjumpa anak buah korang dalam satu majlis kenduri tapi malangnya anak buah korang langsung tidak menyapa dan tidak bersalam dengan korang yang merupakan Pak Cik/Mak Cik mereka.

Korang pernah berdepan dengan situasi tu? Semua situasi tu pernah terjadi dan penulis berhadapan dengan situasi tu. Jom kita buat hipothesis sikit mengenai situasi diatas.

#Situasi 1.
Sebagai peniaga, setiap barang yang kita jual mestilah dijual dgn bersungguh-sungguh. Bagi penulis pak cik tu tak patut marah penulis sebagai peraih dan pembekal rebung tu. Sepatutnya dia mesti tukar air rendaman rebung tu agar rebung terus kekal elok. Tak kan nak tunggu pembekal tukar air rebung tu kan?



#Situasi 2.
Sebagai pemandu yang berhemah, korang mesti bagi laluan kepada orang yang memotong tu. Boleh jadi diorang ada urusan penting yang perlu dilaksanakan. Kalau korang tak bagi laluan,mungkin boleh jadi kemalangan dan membahayakan diri penunggang motosikal tu dan itu juga salah satu cara untuk menunjukkan attitude korang.

#Situasi 3.
Sebagai anak buah korang mesti hormat pada pak cik atau mak cik korang. Asalkan namanya saudara, korang mesti hormat sebab itu menunjukkan kekeluargaan korang.



Berdasarkan situasi tu korang nampak tak peranan budi bahasa dalam kehidupan bermasyarakat. Memang masyarakat Melayu terkenal dengan budi bahasanya, tapi budi bahasa tu semakin lama semakin terhakis. Kalau korang perasan kat TV sekarang banyak iklan pasal kempen budi bahasa. Adakah kita nak dunia yang kacau bilau, budak kecik mengherdik ibu bapa mereka? Kita pasti tak nak kan? Jadi apa yang kita perlu buat sekarang adalah berhati-hati dengan apa yang kita cakap dan berfikir sebelum mengeluarkan kata-kata dan tindakan kita. Budi Bahasa Budaya Kita. Assalamualaikum..

2 comments: