Followers

Thursday 17 September 2015

Aku Penunggang Motosikal

Assalamualaikum w.b.t

Seriously lama woi tak update blog ni. Memang dah abih dah idea haa nak nulih(menulis) ni. Alhamdulillah laa ado gak bondo eh nak ditulih an haa. Ni cito pasal penunggang motosikal lah ni. Okay okay, cakap pekan sikit. Aku dah lama dah tunggang motosikal ni. Risiko memang banyak bab-bab menunggang motosikal ni. Cuaca, memang biasalah. Kalau hujan kuyup, kalau tak hujan kering lah. Haha, kalau nak diceritakan risiko tunggang motosikal ni budak terencat darjah 5 pun boleh cerita panjang lebar bab risiko ni.

Point yang aku nak HIGHLIGHT kan kat sini adalah timbang rasa pemandu-pemandu kat Malaysia ni. Sepanjang aku bawak moto kat Melaka dan Johor ni, dah 34* kali dah kena potong sipi-sipi. Memula kena tu kira boleh sabar jugak lah, Husnuzzhan lagi mungkin tak dapat nak agak memotong tu, tapi kalau dah banyak kali tercarut jugak mulut ni dek terkejut memotong sipi-sipi ni. Dah lah laju memotong, dalam hati dah " Apo cilako bona orang bawak kereto ni?! Setan boto lah!!". Agak-agak kau buat kat 40 orang macam aku ni, mau termakbul memang cilako lah kau kan? Kalau aku bawak superbike memang dah kena kejar dah kau, aku ikut sampai rumah nak tampar je sedas dua. Apakan daya bawak moto kapcai je, terpaksa lah bersabar.

Memang geram attitude macam ni, takde timbang rasa kat penunggang motosikal, cuba kau bayangkan kau kena macam aku ni, kalau tak abah kau ke, adik kau ke. Di buatnya pulak ada lemah jantung ke mau tak berbuih mulut kat atas moto, malahan boleh menyebabkan kemalangan. Selalu aku perhatikan, kadang-kadang nak jugak bawak ketengah jalan sikit bagi pemandu kereta ni tahu jalanraya kat Malaysia ni lebar, banyak ruang nak memotong. Tapi itu lah, motosikal ibarat mentimun, melanggar tak boleh, dilanggar lagi lah parah. Selalu heboh penunggang motosikal tak berhati-hatilah, samseng jalanan lah. Tu semua alasan tu, double standard je. 

Nasihat aku akhir sekali, di atas jalanraya, kena sentiasa rendah diri. Nyawa orang beb atas jalan ni. Kereta kau besar ke peduli apa aku, toksah nak berlagak sangat, esok mati naik van jenazah jugak. Haha, jadi berhati-hatilah diatas jalanraya. Bersepah nyawa orang atas jalanraya ni.

Sekian, buat masa ni. Wassalam..

*statistik berdasarkan kiraan matematik sekolah rendah

No comments:

Post a Comment