Followers

Monday 29 May 2017

Merantau di Negeri Orang

Assalamualaikum w.b.t.

Alhamdulillah bertemu lagi kita dalam Fikri Basir Blog. Lama dah tak menulis, I'm too busy managing my life. Ye, dah menjangkau umur 20 an ni, aku tahu banyak tanggungjawab yang perlu di selesaikan. Alhamdulillah, aku mula memijak batu loncatan dalam hidup aku. Aku kini berada di Negeri Cik Siti Wan Kembang mencari sesuap nasi dan memulakan kerjaya dalam hidup aku. Eh, tahu ke Negeri Cik Siti Wan Kembang? Jangan malas, tak tahu google lah. Takkan aku nak ajar. Haha. Jauh merantau bagi aku yang first timer.

Cabaran? Yes, a lot of cabaran especially in term of dialek, Negeri Sembilan dengan Kelantan 2 negeri yang berbeza dalam dialek dan percakapan. Minggu dan bulan pertama menghadap dialek Kelate memang susah bagi aku. Lidah nismilan, telinga nismilan bila berjumpa dengan dialek kelate be like "krik krik". Bila diorang berborak aku semacam alien, tak faham sepatah. Orang gelak, aku pun heboh nak gelak, bila orang tanya faham ke tak? Tuhan saja yang tahu.

Makanan- Of course lah berbeza. Cara masakan, rasa semua berbeza, satu je sama. Nasi, tom yam. Memandangkan tekak aku tekak nismilan, of course rasa lain macam. Tapi dah adat merantau, kena try semua benda. Kalau takut nak cuba, duduk rumah cium ketiak mak kau tu. Haha, makanan kat sini of course banyak manis-manis macam orangnya jugak. Memandangkan aku tidak memilih makan, semua aku bedal asalkan perut aku di isi. Lagipun kita kena cuba semua makanan kat Malaysia ni, barulah sempurna tekak ni. Tapi aku tetap minat makanan negeri, kadang-kadang aku menggulai sendiri bila ada masa.

Kehidupan sosial- Orang kelantan satu yang aku puji, mereka peramah. Belum pernah aku duduk di kedai ke, restoran ke, semua ramah menegur. Tanya duk mana, sebab dr segi percakapan pun diorang dah tahu aku bukan asal kelantan. And that what i'm impress with them. Kalau tak kenal pun boleh bersembang macam dah kenal lama. Tu yang buat aku tak kekok duduk sini, semua ramah boleh buat bersembang as long as jaga adab di negeri orang.

Kesimpulan- Sejujurnya aku cakap, it's good to merantau. Banyak kelebihan kau merantau terutama masa muda ni. Ye, aku cemburu dengan kawan-kawan yang dah jauh merantau, sampai luar negara lagi. Banyak yang kau boleh tahu, and bagi aku merantau ni boleh menambah keyakinan kau, dan membuatkan kau berdikari, tak bergantung pada sesiapa pun boleh survive. Rugi rasanya kalau tak ke negeri orang waktu muda ni. 

ok lah setakat ni dulu aku boleh kongsikan,gambar2 takde untuk entri kali ni, maybe next entri kot.

No comments:

Post a Comment