Followers

Monday 9 July 2012

untung ke tak untung?

Hari ni hari Isnin. Well, hari yg kelam kabut sikit. Penulis pasti pembaca semua pown same je, mesti kelam kabut jugak kan? Memang kebiasaan setiap hari Isnin memang kelam kabut sebab ahad cuti melainkan negeri-negeri pantai timur n utara sane. Ahad hari bekerja, sabtu cuti. Hujung minggu bercuti sampai terlupa hari Isnin dah x cuti lagi. Penulis rasa bersyukur dilahirkan dalam negara ni. Aman damai, tiada kekacauan, tenteram dan seumpamanya lah hai. Malaysia memang negara yg selamat utk diduduki sampaikan kadang-kadang kita lupa dunia luar yg sedang bergolak. Terutamanya negara saudara kita Palestin. Kebuluran, pergaduhan, pertelingkahan dan peperangan sudah menjadi kudis dalam hidup mereka. Kita kat sini selalu merungut, ini x cukup itu x cukup kalau nak dibandingkan dgn mereka kat sana.

Kita selalu merungut makanan x sedap la kat sini, tapi berapa ramai kat Palestin yang kebuluran sbb punca makanan yg kurang akibat peperangan. Untung x kita?

Dalam politik pulak kita selalu mintak pendidikan percuma, mansuhkan PTPTN, bagi subsidi itu dan ini, tapi kanak-kanak kat Palestin tu berapa ramai yang x dapat pendidikan sebab peperangan. Untung x kita berbanding diorang?


Kadang-kadang kita leka utk ke masjid utk berjemaah walaupun kat Malaysia ni mana-mana pown ada je masjid. Tapi kat Palestin tu masjid diceroboh tentera zionis, nak sembahyang pown x tenteram lagi dah. Untung x kita kat Malaysia ni?










Kita jugak ada cakap baju ni dah buruk sedangkan baju tu masih cantik dan boleh dipakai lagi. Semuanya nak baru sedangkan kanak-kanak kat Palestin tu baju buruk, compang-camping pown ada. Untung kan kita kat Malaysia ni?


Banyakkan perbezaan kita dan Palestin? So, penulis rasa adalah baik utk kita sentiasa bersyukur dgn apa yg kita ada. Dan lagi satu apa peranan kita sbg umat Islam kepada saudara-saudara kita di sana? Kita perlu doakan kesejahteraan mereka. Semoga mereka dan umumnya umat Islam terus bangkit dan mengembalikan maruah umat Islam.ALLAHUAKBAR!!!

No comments:

Post a Comment